Veel Hollywood-aandelen eindigen 2020 lager dan 2019 ondanks een winst in de brede S&P 500-aandelenindex. Bioscoopaandelen, waarvan de financiële positie en de liquiditeit zwaar zijn getroffen door de pandemie, sluiten het jaar af met bijzonder grote dalingen.

Aan de andere kant kregen streamingaandelen, van de wereldwijde gigant Netflix tot apparaatmaker Roku en muziekstreamer Spotify, een verdere boost te midden van thuisblijvende bestellingen over de hele wereld. En dankzij het vroege succes van zijn Disney + -streamingservice, die  begin december 86,8 miljoen abonnees bereikte, was Walt Disney Co. de grootste aanwinst en Wall Street-lieveling onder de grootmachten in Hollywood.

Sommigen op Wall Street zien nu ook potentieel opwaarts voor meer entertainmentaandelen zodra consumenten en bedrijven terugkeren na, of zelfs temidden van de pandemie. “Na het ontstaan ​​van de pandemie lijken verschillende amusementsvoorraden aanzienlijk te zijn hersteld en onlangs geprofiteerd te hebben van mogelijke spelen op de heropening van de wereldeconomie – gezien de opmerkelijke mijlpalen in de ontwikkeling van het COVID-19-vaccin”, vertelt CFRA Research-analist Tuna Amobi De Hollywood Reporter .

Amobi voegt eraan toe: “Er zijn echter nog steeds vrij grote verschillen in de performance van entertainmentaandelen year-to-date. Hoewel de blootstelling aan thuisblijvers een opmerkelijke katalysator is geweest voor veel van de toppresteerders, waarvan sommige hun recordhoogtes, de relatieve achterblijvers worden achtervolgd door langdurige stillegging van massabijeenkomsten of evenementen. “

Onder grote Hollywood-spelers heeft Walt Disney Co. de coronavirusstorm doorstaan, ondanks dat de activiteiten van de themaparken hard werden getroffen, waarbij waarnemers het succes van Disney + gedurende de eerste 13 maanden toeschrijven. Vanaf de sluiting van donderdag, vóór de laatste handelsdag van 2020, stegen de Disney-aandelen met 24,3 procent tot $ 181,75. Dat betekende dat Disney het beter deed dan de winst van 14,3 procent in de S&P 500 tot $ 3732,04.

Net als Netflix, dat donderdag 61,3 procent steeg voor 2020 en de handelsdag afsloot op $ 524,59, en Roku, wiens aandeel met 143 procent steeg naar $ 338,74, en Spotify, wiens aandelen 108 procent stegen tot $ 319,35.

Naast andere grote entertainmentspelers won ook NBCUniversal-eigenaar Comcast, die het jaar 14,3 procent hoger eindigde op $ 51,21, en de Amerikaanse aandelen van Sony stegen met 48 procent tot $ 100,76.

Lionsgate sluit 2020 vrijwel ongewijzigd af, met de slotkoers van donderdag van $ 11,19, een stijging van 4,7 procent.

Ondertussen sluiten andere grote bedrijven uit de sector het jaar af. De aandelen van ViacomCBS, dat zijn focus op streaming heeft  aangescherpt via zijn recente deals, zijn dit jaar 12 procent gedaald en sluiten donderdag op $ 36,90, terwijl Fox Corp. 21 procent verloor tot $ 28,70. En WarnerMedia-eigenaar AT&T zakte 27,4 procent naar $ 28,49. Discovery-aandelen daalden met 10,4 procent year-to-date en sloten op 30 december af op $ 29,81, terwijl AMC Networks in dezelfde periode 12 procent daalde tot $ 35,47.

Bioscoopaandelen daalden echter sterk. Aandelen van AMC Theaters, die heeft gezegd dat het kan opraken van contant geld  in het begin van 2021 zijn gedaald met 67 procent voor het jaar op $ 2.15 vanaf donderdag, Cinemark voorraad is naar beneden 48,7 procent tot $ 17,78, en Londen genoteerde aandelen van Regal eigenaar Cineworld viel 70 procent tegen 89 pence ($ 1,20). Gezien, onder andere, zijn grote activiteiten in Azië, waar bioscopen op grotere schaal zijn heropend, daalde de aandelen van het gigantische schermbedrijf Imax Corp. slechts 14 procent voor het jaar en eindigde donderdag op $ 18,45.

Met sectorbedrijven die ontslagen onthulden als onderdeel van herstructureringen en  deals in 2020  ondanks de pandemie te midden van de verscherpte focus van de industrie op streaming (ViacomCBS was vooral actief door een belang in Miramax te kopen,  CNET te verkopen en overeen te komen om uitgever Simon & Schuster af te stoten ) , de entertainmentindustrie zal 2021 ingaan en ziet er anders uit dan het begin van het jaar.

Maar wat betekent dat en een mogelijke bredere heropening van de economie voor Hollywood-aandelen?

“Vooruitkijkend, verwachten we in 2021 op zijn minst een mogelijke omkering van de onderliggende prestatiesignalen”, zegt Amobi. “Aan de ene kant zouden entertainmentaandelen met een aanzienlijke blootstelling aan streaming – te midden van versnelde contentinvesteringen – de relatieve outperformance verder kunnen stimuleren. We verwachten echter dat investeerders zich steeds meer gaan concentreren op de heropening in de markt.”

Amobi’s topkeuzes voor de sector zijn onder meer Comcast, dat hij beoordeelt als een “sterke koop”, Disney en Netflix (beide een “koop”).

Disney verschijnt ook op de lijst met topaandelen van Bank of America voor 2021, na ook te zijn verschenen in de 2020-editie. Analist Jessica Reif Ehrlich noemde in een recent rapport de “heropeningsblootstelling” van Disney via zijn themaparken en cruiseschepen. “

Ondertussen heeft Daniel Salmon, analist van BMO Capital Markets, Netflix als zijn topkeuze aan het einde van het jaar, en hij schrijft vlak voor de feestdagen: ‘We blijven zowel Disney als Netflix zien als winnaars in wereldwijde streaming (en denken dat Amazon en Apple de andere meest relevante zijn. wereldspelers vandaag; HBO Max nauwlettend in de gaten), maar Disney bood niet langer genoeg voordelen voor ons doel, terwijl Netflix dat wel doet. “

Hij voerde aan dat de aandelen van Netflix “een neerwaartse bescherming hebben rond de $ 450”, en hij voerde aan dat “het superbeest van eindeloze verliezen aan vrije cashflow allang voorbij is”. En Salmon schreef: “Thematische redenen om eigenaar te zijn van Netflix zijn onder meer een gebrek aan antitrust- en privacyschijnwerpers. En tot slot zullen datapunten van abonnees het korte-termijnverhaal blijven leiden, en we denken dat het beleggerssentiment per saldo negatief is vanwege de moeilijke COVID-vergelijkingen en churn-berichten. Prijsstijging in de VS; wij denken in plaats daarvan dat seculiere meewind kan leiden tot betere abonneeprestaties op korte termijn dan verwacht. “

En Benjamin Swinburne van Morgan Stanley zet zowel Netflix als Disney op zijn lijst met topkeuzes in de media voor 2021. Hij beoordeelt beide op “overgewicht”. In een rapport met de titel “Creative Destruction” noemde hij de streamer een “digitale leider”, terwijl hij de heropening van de pandemie noemde als een drijfveer voor Disney.

“Misschien wel het meest positief beïnvloed door COVID-rugwind, heeft Netflix geen (aandelenkoers) meervoudige expansie gezien ondanks structurele langetermijnvoordelen van veranderend streaminggedrag, aangezien investeerders er niet in slaagden om voor de eerste helft van 2021 te komen,” Swinburne uitgelegd. Hij verhoogde zijn koersdoel voor Netflix-aandelen tot $ 650, daarbij verwijzend naar “het potentieel voor marge-uitbreiding” en zijn verwachting dat “substantiële, terugkerende en groeiende vrije cashflow om de hoek ligt”.

De analist verhoogde ook zijn Disney-prijsdoelstelling tot $ 200 en voorspelde: “In het fiscale jaar 2021 denken we dat de heropeningstrends in de parken een grotere motor van aandelen zouden kunnen zijn, aangezien het streamingdebat zich over een langere periode afspeelt.”

B. Riley FBR-analist Eric Wold voerde dinsdag ook aan dat bioscoopvoorraden het beter zouden kunnen doen. Hij noemde Imax Corp. zijn “favoriete toneelstuk in de media- en amusementswereld op weg naar het pandemieherstel” en merkte op dat zijn aandelen de afgelopen twee maanden met ongeveer 60 procent zijn gestegen, waardoor hij zijn koersdoel van $ 18 naar $ 26 heeft verhoogd. met behoud van zijn “koop” rating. Hij voerde aan dat het aandeel “klaar was om te profiteren van de terugkeer van bioscoopbezoekers, een IMAX-vriendelijke film en een grotere monetarisering van de pijplijn van het systeem”.

In een ander rapport van maandag betoogde Wold ook dat het “sterke openingsweekend voor Wonder Woman 1984 ons vertelt dat filmkijkers bioscoopbezoekers willen zijn”, eraan toevoegend dat hij “optimistisch was voor het herstel van de tentoonstellingsindustrie in 2022.”

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here